Layered retargeting strategieën

Wat is retargeting?

Retargeting is een advertentiestrategie waarmee je mensen bereikt die al interesse hebben getoond in je merk. Als ze je website al eens hebben bezocht, maar bijvoorbeeld ook als ze al eens op je social media advertentie hebben geklikt of een video van hebben bekeken. Als je retargeting goed inzet is het bijzonder effectief. Je bereikt er warme leads mee en je zorgt ervoor dat je top-of-mind blijft bij potentiële klanten. Erg belangrijk, want zeg nou zelf: hoe vaak koop je zelf iets online bij je eerste bezoek aan een website?

Targeting & personalisatie

Je doelgroep begrijpen is een van uitdagingen in (online) marketing. Je hebt hier natuurlijk al goed over nagedacht bij het opzetten van je prospecting campagnes en misschien heb je er zelfs al wat data voor gebruikt. Het mooie is dat je van je retargeting doelgroepen een paar waardevolle dingen weet. Ze hebben een interesse getoond in je merk. De kans is dus groot dat ze overwegen om een van je producten te kopen.

Als je uit je websitedata kunt afleiden dat de meeste klanten binnen een week nadat ze voor het eerst op je website zijn geweest een aankoop doen, dan is het verstandig om een aparte campagne op te zetten die potentiële klanten in die periode target. Wat je kunt doen met deze informatie?

  • Je biedingen verhogen om te garanderen dat je de doelgroep in deze fase bereikt.
  • Zorgen dat deze groep in een korte periode verschillende ads van je merk te zien krijgt, zodat ze al je USP’s en relevante producten kennen
  • Extra, sales gerelateerde informatie communiceren, zoals: “free shipping”, “nog 1 exemplaar beschikbaar” of “aanbieding alleen vandaag nog geldig”. 

Je weet ook welke producten ze hebben bekeken en dat geeft je de mogelijkheid om je ads te personaliseren. Zo kun je de bekeken producten nogmaals onder de aandacht te brengen, eventueel samen met gerelateerde producten. 

Gelaagde remarketing strategieën

Bij Wrkt kiezen we vaak voor gelaagde retargeting. Dat houdt in dat we op maat gemaakte advertentie strategieën creëren voor verschillende typen doelgroepen, afhankelijk van hun positie in de sales funnel bijvoorbeeld. In de praktijk kan dit betekenen dat:

  • Mensen die kort geleden een product hebben bekeken op je site intensiever worden getarget met een conversiegerichte boodschap. 
  • We aansturen op een softe conversie bij prospects die niet op de korte termijn een aankoop doen, bijvoorbeeld een aanmelding voor de nieuwsbrief. 
  • We bij speciale kortingsacties een bredere retargeting doelgroep inzetten. Als mensen in verleden niet zijn geconverteerd, dan zijn ze misschien te overtuigen met een scherper geprijsd aanbod.
  • Er aparte abandoned shopping cart campagnes zijn, die dynamisch de producten laten zien die je bekeken heeft.
  • We bestaande klanten targeten als er nieuwe producten worden gelanceerd.

Als je een gelaagde retargeting strategie gaat implementeren, breng dan wel goed de overlap van de verschillende doelgroepen in kaart en verwerk dit in je audiences exclusions. Zo voorkom je dat je een deel van je doelgroep met meerdere campagnes target.

Je kunt veel kanten op met retargeting en wat het beste werkt verschilt natuurlijk per merk. Zo is de optimale retargeting strategie voor producten met een langere overwegingstijd anders dan die voor producten met een kortere overwegingstijd.

Wil je weten wat de beste retargeting strategie voor jouw merk is? Neem contact met ons op!

Share this story: