A/B testing voor beginners

Hoe kun je als e-commerce merk je websitebezoekers beter begrijpen en meer relevante en boeiende ervaringen bieden? A/B-tests (of: split-tests) helpen je om betere inzichten te krijgen en de prestaties van je website te verbeteren.

 

Wat is A/B-testen?

Een A/B-test is een experiment waarbij je twee of meer varianten van dezelfde webpagina tegen elkaar test, het origineel en een tweede variant die ten minste één gewijzigd element bevat.

Zo kun je bijvoorbeeld onderzoeken of een call-to-action button in een andere kleur of op een andere positie meer resultaten oplevert. Experimenteren met teksten op de website is een andere optie. Je kunt zelfs een geheel andere versie van een pagina testen, een goede manier om uit te vinden of het redesign van een pagina grote gevolgen zal hebben. 

Waarom zou je A/B-testen uitvoeren?

Goed geplande A/B-tests verhogen het rendement van je marketinginspanningen en de effectiviteit van je website voor resultaten op de korte en lange termijn.

Het kan u helpen bij het beantwoorden van vragen als: “Hoe verhoog ik de kans dat mensen een gewenste actie op mijn website uitvoeren? Of ons product kopen? Of zich voor onze nieuwsbrief aanmelden?”

A/B-testen worden nu gebruikt om van alles te evalueren, van design en online aanbiedingen tot kopteksten en productbeschrijvingen.

Een voorbeeld

Je wilt bijvoorbeeld onderzoeken of het verplaatsen van de call-to-action button van de onderkant naar de bovenkant van een pagina meer kliks oplevert. Om dit te A/B-testen, maak je een alternatieve webpagina met de button bovenaan. Vervolgens laat je deze deze twee versies elk aan een bepaald percentage van je bezoekers zien, 50/50 is een optie maar andere verhoudingen zijn ook mogelijk. Als je het voorzichtiger wilt aanpakken dan kun je er ook voor kiezen om de ‘nieuwe’ variant slechts aan een klein deel van de bezoekers te tonen. 

Verhoog je conversie ratio

Met de inzichten uit split tests kun je de conversiepercentages in elke stap van je e-commerce funnel verbeteren. Zelfs kleine verbeteringen hebben grote gevolgen op de lange termijn.

Stel dat je een e-commercesite hebt die schoenen verkoopt en dat de conversieratio op de site 1% is, met gemiddeld 1000 bestellingen per maand. Na een aantal A/B-tests en de daaruit voorvloeiende verbeteringen aan het bestelproces lukt het je om de conversieratio te verhogen tot 1,2%. 

MetricsBefore A/B TestingAfter A/B Testing
Conversion rate1%1.2%
Total monthly orders10001200

Zoals je in de bovenstaande tabel ziet, zorgt een stijging van 0,2% voor 200 extra bestellingen. Elke maand, op jaarbasis zijn dit flink wat extra orders . 

Goed geplande A/B-tests kunnen leiden tot voortdurende verbetering van de conversieratio en zijn op de lange termijn zeer winstgevend.

A/B-testen met Google Optimize

Bij Wrkt Digital Consultancy gebruiken we Google Optimize voor A/B-testen en verhogen we de conversiepercentages voor onze klanten. Google Optimize integreert naadloos met andere Google-tools zoals Adwords en Google Analytics.

A/B-tests dienen goed uitgedacht, gepland en geanalyseerd te worden. Vermijd het tegelijkertijd testen van meerdere variabelen, want dan weet je uiteindelijk niet welke variabele verantwoordelijk is voor de waargenomen resultaten. 

Heb je hulp nodig bij het opzetten van een gedegen A/B-teststrategie of het uitvoeren en analyseren hiervan? Neem dan vooral contact met ons op!

Share this story: