De eindeloze mogelijkheden van social media advertising

Social media spelen een cruciale rol in de ecommerce funnel. We zijn via sociale media met meer mensen verbonden dan in de offline wereld. Dit biedt vele commerciële mogelijkheden. Voor marketingdoeleinden zijn er verschillende platformen beschikbaar, elk met een unieke user base en kenmerken. Een kort overzicht van de meest interessante opties.

 

Facebook

Facebook’s user base is met meer dan 2,38 miljard actieve gebruikers per maand de meest complete dwarsdoorsnede van de wereldbevolking. De targetingopties van Facebook zijn daardoor zeer geavanceerd.

Ze bieden bedrijven een heel scala aan placements op het platform, die allemaal hun eigen mogelijkheden hebben voor content. Dit geeft je als adverteerder de vrijheid om je creativiteit volop te benutten met beeld, video en copy.  Daarnaast zijn er steeds meer tools beschikbaar waarmee je een enorme hoeveelheid data over je doelgroep en hun gedrag kunt analyseren. Dit geeft je de inzichten die je nodig hebt om je marketingstrategieën te optimaliseren. Elk uurtje dat je gebruikt om het platform beter te begrijpen is een waardevolle investering voor de toekomst.

LinkedIn

In de kern is Linkedin is en sociaal network voor professionals wereldwijd. Een geschikt kanaal om brand awareness te vergroten, strategische partnerships te sluiten of leads te genereren.

De targeting opties op Linkedin zijn uniek, omdat je kunt inzoomen op doelgroepen op basis van industrie, bedrijfsgrootte en functietitel. 93% van marketeers noemen Linkedin als het meest effectieve kanaal voor B2B lead generatie.

Dit unieke kanaal vraagt wel om een specifieke benadering die rekening houdt met het zakelijke en professionele karakter van het platform.

 

Instagram

Op Instagram draait alles om het visuele. Met meer dan een miljard actieve gebruikers per maand is het een van de snelst groeiende sociale netwerken.  Jongeren hebben een groot aandeel in de user base van Instagram. Een grote meerderheid van de gebruikers gebruikt het platform om nieuwe producten te ontdekken. Meer dan 200 miljoen Instagrammers bezoeken op z’n minst dagelijks een bedrijfsprofiel.

De creatie van overtuigende content is zeer belangrijk als je als bedrijf succesvol wilt zijn op Instagram. Gelukkig heb je de beschikking over alle analyse tools van Facebook, zodat je je content continu kunt finetunen.

Pinterest

Pinterest is een visuele zoek- en inspiratiemachine, een kruising tussen een inspirational moodboard en een persoonlijke wishlist.

Mensen bezoeken Pinterest in ontdekkingsmodus, op zoek naar inspiratie voor van alles en nog wat. Ook Pinterest biedt bedrijven steeds meer mogelijkheden om inzicht te krijgen in het gedrag en de wensen van hun doelgroep. Dit opent een geheel nieuwe wereld aan kansen. De focus op beeld maakt Pinterest een ideaal platform voor retail. Het aantal gebruikers groeit al jaren gestaag en bestaat voornamelijk uit vrouwen. Als dat je doelgroep is dan is Pinterest de place to be!

Share this story: